Zondag = Spellendag: Terra Mystica

Hoi hoi,IMG_2259

Wij speelden weer eens een spelletje. Deze speelde ik al vaker met vrienden en natuurlijk moet ik dat met jullie ook delen. Ik heb het over Terra Mystica. Het is een ingewikkeld, maar superleuk spel.IMG_2253

De conferentie van de concil van ouderen werd gestoord door een doofmakende oproering. ‘De heksen! De heksen’ roept een jonge stem en vuisten klopenten op de duur van de hal. Uiteindelijk kwam een jonge magiër, een vrouw, binnen: Ik heb ze gezien!

‘Hoe durf je binnenbreken in onze conferentie?’

‘Als het echt zo belangrijk is, praat dan redelijk met ons. Wat heb je gezien?’

In Terra Mystica is iedere speler een van de 14 volkeren die zo succesvol mogelijk willen ontwikkelen. Terra Mystica is een magische wereld: Bewoners kunnen het terrein transformeren tot hun favoriete ondergrond.IMG_2254

De speler die op het einde van het spel (na zes ronden) de meeste overwinningspunten heeft, wint het spel. Deze kunnen op verschillende manieren gewonnen en of verloren worden gedurende het spel.

Ten eerste zijn er de scorekaarten. Hierop staat voor welke acties je extra punten krijgt.

Daarnaast hebben we ook bonuskaarten. Sommige van deze bevatten ook overwinningspunten als je bepaalde acties onderneemt tijdens de actiefase

Wanneer je een stad sticht, kun je ook extra overwinningspunten aan je score toevoegen.

Op het einde van het spel kun je ook punten sporen en dat is misschien een van de belangrijkste manieren om punten te sporen. Zo kun je punten scoren voor het grootste (indirect) verbonden gebied. Ook krijg je ook extra punten voor je standing binnen de verschillende culten: water, aarde, vuur en lucht.IMG_2255Fase 1 – Inkomen:

Je inkomen hangt af van de gebouwen die je gebouwd hebt, de bonuskaarten die je bezit en de titels die je je eigen gemaakt hebt.

Gebouwen:

Neem het aantal werkers (witte blokjes) die zichtbaar is op je basisgebouwenband

Neem het aantal muntjes die zichtbaar is op je handelshuizenband

Neem het aantal priesters die zichtbaar is op je tempelband.

Deze plaats je allemaal op je factiebord.

Vergeet daarnaast ook je kracht niet op te voeren als dat mag. Dat zijn de paarse schijfjes.

 

Een belangrijk deel van je factiebord zijn de kommen van kracht. In het totaal liggen er 12 tokens in deze kommen. Deze zullen doorheen het spel over deze kommen bewegen. Wanneer we iets nodig hebben, kunnen we kracht van schaal drie naar schaal 1 verschuiven, maar daarvoor moeten we eerst kracht hebben natuurlijk. Dat doen we door eerst de eerste schaal leeg te maken en daarna pas de tweede kom.IMG_2256

Actiefase:

Je mag verschillende acties uitvoeren tijdens de actiefase, zolang je maar het nodige in bezit hebt.

  1. Terraformen en bouwen
    • Eerst vormen we een terrein om naar onze eigen ondergrond.
    • Dit moet aanliggend zijn aan een van je eigen landen en een leeg gebied.
    • Daarna kun je er een basisgebouw op bouwen. Hiervoor moet je wel de nodige kost kunnen betalen.
  2. Je boot verbeteren: hiervoor moet je de kosten kunnen betalen.
  3. Je gebouwen upgraden: hiervoor moet je de nodige fundamenten hebben en de upgradekost kunnen betalen.
  4. Een priester naar een Cult sturen: hierdoor kun je vooruit bewegen op het spoor van deze cult
  5. Krachtacties: Hiervoor maak je gebruik van je paarse schijven die je beschikbaar hebt.
  6. Speciale acties
  7. Passen en de nieuwe startspeler bepalen.

IMG_2257

Gedurende dit spel kun je steden stichten. Dit door je door een gebied van minstens 4 gebouwen te hebben en de krachtwaarde van deze gebouwen is samen minstens 7 punten.

Daar zijn natuurlijk ook eigenschappen die het starten van een stad iets makkelijker maken. Als je een heiligdom hebt, kun je een stad bouwen bij minstens 3 gebouwen en bij bepaalde bonuskaarten kun je al een stad stichten bij minstens 6 punten.IMG_2258

Dit spel hebben we thuis al vrij lang. Het is een complex spel, maar ik moet toegeven, het is eentje van mijn favorieten. Het is een spel waarbij je zoveel kunt doen en er zoveel verschillende tactieken dat geen spel hetzelfde blijkt. Dit zorgt soms wel voor erg spannende situaties tussen mij en mijn vrienden. Het belangrijkste is om zo snel mogelijk om door te hebben wat de sterkte is van je volk en hierop in te spelen. Daardoor heeft het volk waarmee je speelt ook een grote invloed op je manier van spelen. Super! Voor mij is dit een toppertje! Een aanrader.

Dit spel is niet goedkoop. Je kunt hiervoor bij terecht bij Adriaensen Speciaalzaak. Daar kost dit spel 49 euro.

Zouden jullie Terra Mystica spelen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge